Kedy je najlepšie dať dieťa na šport?

kedy-je-najlepsie-dat-deti-na-sport-silovy-trening-kondicny-osobny-trener-fyzioterapia-dubravka-movement-institute
V dnešnej dobe sa čoraz viac detí stáva pohybovo negramotnými. Na druhej strane deti, ktoré sa venujú nejakému športu, sú až príliš špecializované na svoj konkrétny šport. Tréner Adam Beňo nám vysvetlí ako by sme sa mali stavať k športujúcej mládeži od ranného detstva.

Za posledné roky dosť diskutovaná téma. Často sa stretávam s názormi a dogmami, že dieťa treba dať už v ranom veku na jeden druh športu, aby sa v ňom zdokonalovalo a v pokročilom veku dokonca vynikalo. Pravda však leží niekde inde. Podľa mnohých výskumov a štúdií dnes vieme, že dieťa by sa malo venovať čo najširšiemu spektru  športov až do veku okolo 12 rokov.

Prečo to tak je?

V mojej praxi som sa veľakrát stretával s tým, že dieťa, ktoré robilo od útleho veku jeden druh športu, stratilo chuť, prestalo ho to baviť a nakoniec za pár rokov aj tak s daným športom skončilo. Kdežto na druhej strane deti venujúce sa viacerým športom od malička, majú omnoho menšie riziko zranenia, rozvíjajú viaceré pohybové vzory, sú kreatívnejšie a motivované. Aj keď má dieťa vybraný jeden šport ako “hlavný”, je najlepšie, keď popri ňom robí aj iné , pretože nabúra pohybový stereotyp a  v konečnom dôsledku sa jeho všeobecná pohybová pripravenosť ukáže v tom hlavnom športe.

Dlhodobá športová príprava mládeže

Je koncept, ktorý je známy vo vyspelých krajinách.  Môžeme ho definovať ako model,  ktorý stanovuje optimálne postupy trénovania detí a mládeže v jednotlivých fázach vývinu organizmu. Koncept sa zameriava hlavne na oblasti, ako pokles pohybovo aktívnej populácie, pokles úrovne pohybovej výkonnosti a pohybovej gramotnosti u detí a mládeže, pokles počtu úspešných športovcov na medzinárodnej úrovni.

Vďaka tomuto konceptu, sú jednotlivé krajiny schopné vychovávať olympionikov, ale aj zdravú a aktívnu mládež. Deti robia viacero pohybových aktivít (športov), čím búrajú stereotyp, rozvíjajú viac pohybových vzorov, limituje sa riziko zranení a to najdôležitejšie, deti to baví a nedochádza k strate záujmu o šport.

kedy-je-najlepsie-dat-deti-na-sport-kondicny-osobny-trener-fyzioterapia-dubravka-movement-institute
U starších vekových kategórií je nevyhnutnou zložkou dlhodobej športovej prípravy aj silovo - rýchlostný tréning.

Rád by som uviedol jeden príklad

Je až pozoruhodné, aký veľký rozdiel je v prístupe k deťom u nás a v zámorí. Tam sú doslova nútení robiť viac športov. Popri tom hlavnom, v ktorom chcú vynikať, robia ešte 6-8 ďalších športov. Napríklad, môj známy hráva americký futbal, popri tom však robí aj futbal, baseball, atletiku, tenis… Kdežto u nás sme zameraní na jeden šport už od mladého veku a tak sa pripravujeme o množstvo benefitov. Nerozvíjame všetky pohybové aspekty, nezamestnávame mozog tak, ako by sme mali, čo nás môže limitovať neskôr v tom našom “hlavnom” športe.

Podľa môjho názoru sme v tomto ,ako krajina, bohužiaľ o krok pozadu a preukazuje sa to v športových výsledkoch. Avšak, na túto problematiku sa momentálne začali robiť konferencie aj u nás, čo je skvelé. Zhrnul by som to tak, že už od mladého veku zapojiť dieťa do viacerých športových aktivít.

Špecializácia na daný šport by sa mala nechať na neskôr. Zdravotné benefity pohybovej aktivity spomínať nemusím. Mimo iného, dieťa získa pri športe a v kolektíve aspekty, ktoré neskôr využije, či už v bežnom, alebo pracovnom živote.

Nenechajte si to pre seba, zdieľajte tento článok

Prečítajte si najnovšie články

Tréning vhodný pre každého

Funkčný tréning je často skloňovaný druh tréningu, ktorý praktizujeme častejšie než si myslíme. Jeho najväčším prínosom je, že je vhodný úplne pre každého bez rozdielu pohlavia, veku či fyzickej zdatnosti. Pozrieme sa naň bližšie s našou kondičnou trénerkou Kikou Hajduovou.

Čítať viac »

Máte aj vy hypermobilitu?

Hypermobilita, alebo hyperflexibilita ste už určite počuli. Nie je to žiadny veľký problém. No pri nesprávnom pohybovom zaťažení nám táto diagnóza môže spôsobovať ťažkosti. Poďme sa bližšie pozrieť na túto tému spolu s našim skúseným trénerom Mgr. Richardom Horňákom.

Čítať viac »

Ako bojovať s bolesťou pri vbočenom palci

Vbočený palec alebo hallux valgus? Určíte ste už o tom niekde počuli alebo s tým máte rovno nemilú skúsenosť. Pri tomto zdravotnom probléme môžete pociťovať bariéry, ako diskomfort pri chôdzi a ohýbaní prstov, bolestivé obúvanie či tlačenie topánok alebo problém s výberom tej správnej obuvi. Aj to všetko nám môže spôsobovať vbočený palec. Poďme sa bližšie pozrieť na túto, nie len estetickú chybičku krásy spolu s našim novým fyzioterapeutom Bc. Ivanom Bombom.

Čítať viac »

Prihlásiť sa na odber noviniek

Zadajte svoju emailovú adresu a my Vám budeme pravidelne posieľať najnovšie články, akcie a všetky novinky.

Nezáväzná objednávka

Fyzioterapia s Ivanom

Vyplňte kontaktný formulár a my sa Vám do 24 hodín ozveme.