Tréning vhodný pre každého

trening-vhodny-pre-kazdeho-funkcny-trening-fyzioterapia-kondicny-trener-rehabilitacia-dubravka-bratislava-movement-institute.jpg
Funkčný tréning je často skloňovaný druh tréningu, ktorý praktizujeme častejšie než si myslíme. Jeho najväčším prínosom je, že je vhodný úplne pre každého bez rozdielu pohlavia, veku či fyzickej zdatnosti. Pozrieme sa naň bližšie s našou kondičnou trénerkou Kikou Hajduovou.

Čo je to funkčný tréning?

Funkčný tréning naberá na popularite kvôli tomu, že človeka má pripraviť na jeho každodenné povinnosti. Často ide o zranenia, ktoré klient ešte nevie, že sa mu môžu stať neodborným cvičením, navyšovaním intenzity alebo objemu tréningov. Je to taká kombinácia silového tréningu a fyzioterapie. Využívame pri ňom prvky z každodenného prostredia, tým pádom pri cvičení zapájame veľké množstvo svalových skupín ako pri aktivitách za bežného dňa.

Základné pravidlo pri funkčnom tréningu je individualizácia. To znamená prispôsobenie zaťaženia aktuálnemu zdravotnému stavu, ktorý sa dozvieme na úvodnej diagnostike. Tréner musí vidieť, či klient zvláda aktuálne zaťaženie a či cvičenia robí správnou technikou. Teda či si nevypomáha inými svalovými partiami ako tými, ktoré aktuálne precvičuje.

trening-pre-kazdeho-funkcny-trening-trening-vonku-fyzioterapia-kondicny-trener-rehabilitacia-dubravka-bratislava-movement-institute.jpg
Funkčný tréning môžete vykonávať hocikde.

Hlavná zásada nielen funkčného tréningu

Dôležitá je úvodná diagnostika, počas ktorej tréner ohodnotí fyziologický stav klienta, aj vzhľadom na vek. Medzi také štandardné diagnostické nástroje patrí aspekčné vyšetrenie (aké ma klient držanie tela), meranie percentuálneho zloženia tela (koľko váhy tvoria svaly/ tuky, kostra) a na záver cez pohybovú diagnostiku zisťujeme či zverenec má disbalancie a či zapája správne svoj svalový aparát.

Funkčný tréning neznamená len cvičenie s vlastným telom

Funkčný tréning vôbec nevylučuje používanie závažia. Naopak, práve vďaka závažiu môžeme lepšie prispôsobiť zaťaženie v tréningovom procese. Pri nesprávnom výbere cvičení môže byť dokonca aj cvičenie s vlastnou váhou oveľa ťažšie a nebezpečnejšie, ako cvičenie so závažím.

trening-pre-kazdeho-trening-nosenie-zavazia-kondicny-trener-rehabilitacia-dubravka-bratislava-movement-institute.jpg
Nebojta sa závažia pri tréningoch.

Čo očakávať od funkčného tréningu?

Benefity, ako zlepšenie kardiovaskulárneho systému, prevencia pred zraneniami, zvyšovanie funkčnej sily, to sú klasické benefity a  okrem tých by som spomenula prispôsobenie zaťaženia všedným úkonom bežného dňa, ako zdvíhanie nákupných tašiek alebo dieťaťa, zlepšené držanie tela a predlženie života.

Dá sa povedať že funkčný tréning je ťažší na koncentráciu a subjektívne vnímanie tela. Pri cvičení s vlastnou váhou alebo cvičení so závažím musíme vnímať nastavenie celého nášho tela v čase a priestore, čo je neporovnateľne ťažšie, ale aj zdravšie a funkčnejšie do života.

V súčasnosti je populárny hlavne beh, joga, pilates, crossfit, alebo bojové športy. Každý z týchto športov má fantastický účinok v porovnaní s nič nerobením. Je však dôležitá technika. Máme desiatky prípadov, keď sa ľudia nesprávnym štýlom behu, cyklistiky zranili dlhodobo.

Vykonávajme akýkoľvek druh pohybu, ale buďte prosím nároční na kvalitu prevedenia.

Nenechajte si to pre seba, zdieľajte tento článok

Prečítajte si najnovšie články

Máte aj vy hypermobilitu?

Hypermobilita, alebo hyperflexibilita ste už určite počuli. Nie je to žiadny veľký problém. No pri nesprávnom pohybovom zaťažení nám táto diagnóza môže spôsobovať ťažkosti. Poďme sa bližšie pozrieť na túto tému spolu s našim skúseným trénerom Mgr. Richardom Horňákom.

Čítať viac »

Ako bojovať s bolesťou pri vbočenom palci

Vbočený palec alebo hallux valgus? Určíte ste už o tom niekde počuli alebo s tým máte rovno nemilú skúsenosť. Pri tomto zdravotnom probléme môžete pociťovať bariéry, ako diskomfort pri chôdzi a ohýbaní prstov, bolestivé obúvanie či tlačenie topánok alebo problém s výberom tej správnej obuvi. Aj to všetko nám môže spôsobovať vbočený palec. Poďme sa bližšie pozrieť na túto, nie len estetickú chybičku krásy spolu s našim novým fyzioterapeutom Bc. Ivanom Bombom.

Čítať viac »

Dôležitosť silového tréningu staršej populácie

Starnutie je nezvratný proces spojený s výrazným poklesom svalovej hmoty a neuromuskulárnych funkcií. Jednou z najúčinnejších metód proti týmto zmenám je práve odporový tréning. To, že silový tréning má nespočetne veľa benefitov pre deti, mládež a dospelých už vieme. Takisto pozitívne vplýva aj na staršiu populáciu.

Čítať viac »

Prihlásiť sa na odber noviniek

Zadajte svoju emailovú adresu a my Vám budeme pravidelne posieľať najnovšie články, akcie a všetky novinky.

Nezáväzná objednávka

Fyzioterapia s Ivanom

Vyplňte kontaktný formulár a my sa Vám do 24 hodín ozveme.