mate-aj-vy-hypermobilitu-trener-bolest-klbov-fyzioterapeut-rehabilitacia-dubravka-bratislava-movement-institute
Hypermobilita, alebo hyperflexibilita ste už určite počuli. Nie je to žiadny veľký problém. No pri nesprávnom pohybovom zaťažení nám táto diagnóza môže spôsobovať ťažkosti. Poďme sa bližšie pozrieť na túto tému spolu s našim skúseným trénerom Mgr. Richardom Horňákom.

Čo je to hypermobilita?

Hypermobilitu definujeme ako zvýšenú kĺbovú pohyblivosť aktívnu aj pasívnu ako je bežná fyziologická norma. Môže sa vyskytnúť len v niektorých kĺboch, alebo tzv. celková hypermobilita pohybového aparátu.

mate-aj-vy-hypermobilitu-trener-flexibilita-fyzioterapeut-rehabilitacia-dubravka-bratislava-movement-institute
Deti majú prirodzene väčšiu mobilitu ako dospelý ľudia.

Aké poznáme druhy hypermobility?

– kompenzačná hypermobilita: vzniká pri kompenzačných mechanizmoch pri obmedzenom rozsahu pohybu v inom segmente alebo kĺbe

– hypermobilita pri neurologickom ochorení: porucha mozočka, perifernej parezy, Downov syndróm

– konštitučná hypermobilita: zvýšenie kĺbového rozsahu nad bežnú normu

– lokálna patologická hypermobilita: vzniká pri porušení kĺbového púzdra a väzov

mate-aj-vy-hypermobilitu-trener-fyzioterapeut-rehabilitacia-dubravka-bratislava-movement-institute
Častokrát sa stretávame s hypermobilitou lakťového kĺbu najmä u žien.

Myslíte, že ste aj vy hypermobilný?

Hypermobilitu vám môže diagnostikovať lekár, fyzioterapeut, alebo tréner pomocou svalových testov, vyšetrením svalového tonusu, alebo goniometrom. Medzi najčastejšie príznaky hypermobility patria:

– bolesti šliach a kĺbov

– bolesti pohybového aparátu pri dlhšom sedení, alebo státí

– opakované malé alebo veľké zranenia (výron členkového kĺbu, rôzne vykĺbenia, natrhnutia šliach a svalov)

– automobilizácia kĺbov – zámerné pukanie kĺbov za účelom uvolnenia

– dlhšia rekonvalescencia po zraneniach

Viete čo vám pomôže?

Spísali sme pre vás pár užitočných rád, ktoré vám zaručene pomôžu. V podstate platí, že správne nastavené a riadené pohybové zaťaženie je ten najlepší liek a samozrejme aj prevencia. Medzi hlavné zásade takéhoto pohybového zaťaženia môžeme zaradiť:

-uvedomenie si zlých pohybových návykov a pochopenie problému

– stabilizačné cvičenia: na zastabilizovanie  nestabilných segmentov (pri cvičeniach dbať na správnu centráciu kĺbov)

– posilnenie svalov, ktoré priamo prechádzajú cez kĺb

– rešpektovanie silových možností cvičenca

– posilnenie hlbokého stabilizačného systému

– nevhodné sú švihové cvičenia a cvičenia na zvýšenie rozsahu pohybu

– obmedzenie pohybových aktivít ako balet, gymnastika, jóga

mate-aj-vy-hypermobilitu-trener-meranie-fyzioterapeut-rehabilitacia-dubravka-bratislava-movement-institute
Jedna z možností diagnostiky hypermobility.

Pri klientoch s takýmto problémom dávame hlavne pozor na správne prevedenie cvičení. Modifikáciu cvičení nastavíme podľa silových a technických zdatností klienta. Cvičenia neohraničujeme počtom opakovaní, alebo sekúnd, ale zverenec je v daných pozíciach pokiaľ je dodržaná správna technika.

Pri úvodnom rozcvičení hľadáme cvičenia a upravujeme techniku prevedenia tak, aby zverenec cítil natiahnutie požadovaných svalov. Hlavnej časti tréningu využívame stabilizačné cvičenia tipu: vzpory, podpory, rôzne DNS pozície, stabilizačné cvičenia na dolné končatiny. 

Veríme, že diagnostikou, uvedomením si daného problému a vytvorením správneho tréningového programu vie človek plnohodnotne a bezbolestne zaťažiť svoj organizmus a zmierniť, resp. znížiť riziká spojené s hypermobilitou.

Nenechajte si to pre seba, zdieľajte tento článok

Prečítajte si najnovšie články

Tréning vhodný pre každého

Funkčný tréning je často skloňovaný druh tréningu, ktorý praktizujeme častejšie než si myslíme. Jeho najväčším prínosom je, že je vhodný úplne pre každého bez rozdielu pohlavia, veku či fyzickej zdatnosti. Pozrieme sa naň bližšie s našou kondičnou trénerkou Kikou Hajduovou.

Čítať viac »

Ako bojovať s bolesťou pri vbočenom palci

Vbočený palec alebo hallux valgus? Určíte ste už o tom niekde počuli alebo s tým máte rovno nemilú skúsenosť. Pri tomto zdravotnom probléme môžete pociťovať bariéry, ako diskomfort pri chôdzi a ohýbaní prstov, bolestivé obúvanie či tlačenie topánok alebo problém s výberom tej správnej obuvi. Aj to všetko nám môže spôsobovať vbočený palec. Poďme sa bližšie pozrieť na túto, nie len estetickú chybičku krásy spolu s našim novým fyzioterapeutom Bc. Ivanom Bombom.

Čítať viac »

Dôležitosť silového tréningu staršej populácie

Starnutie je nezvratný proces spojený s výrazným poklesom svalovej hmoty a neuromuskulárnych funkcií. Jednou z najúčinnejších metód proti týmto zmenám je práve odporový tréning. To, že silový tréning má nespočetne veľa benefitov pre deti, mládež a dospelých už vieme. Takisto pozitívne vplýva aj na staršiu populáciu.

Čítať viac »

Prihlásiť sa na odber noviniek

Zadajte svoju emailovú adresu a my Vám budeme pravidelne posieľať najnovšie články, akcie a všetky novinky.

Nezáväzná objednávka

Fyzioterapia s Ivanom

Vyplňte kontaktný formulár a my sa Vám do 24 hodín ozveme.