Ako bojovať s bolesťou pri vbočenom palci

vboceny-palec-hallux-valgus-ivan-bomba-cvicenie-fyzioterapeut-kondicny-osobny-trener-fyzioterapia-dubravka-movement-institute
Vbočený palec alebo hallux valgus? Určíte ste už o tom niekde počuli alebo s tým máte rovno nemilú skúsenosť. Pri tomto zdravotnom probléme môžete pociťovať bariéry, ako diskomfort pri chôdzi a ohýbaní prstov, bolestivé obúvanie či tlačenie topánok alebo problém s výberom tej správnej obuvi. Aj to všetko nám môže spôsobovať vbočený palec. Poďme sa bližšie pozrieť na túto, nie len estetickú chybičku krásy spolu s našim novým fyzioterapeutom Bc. Ivanom Bombom.

Čo je to vbočený palec a jeho možné príčiny vzniku

Inak povedané hallux valgus je jedná z najčastejších deformít chodidla, kedy sa nám prvý článok palca na nohe odchýli smerom dovnútra v tzv. metatarzofalangeálnom kĺbe. Táto deformita palca môže viesť až k prekrytiu druhého prsta alebo k podsunutiu palca pod druhý prst. K vychýleniu palca vedie nesprávna obuv, stuhnutosť a uvoľnenie určitých svalov, ktoré nám navzájom nesprávne spolupracujú. Pri tejto funkčnej poruche môže dochádzať k bolesti celého chodidla, to vedie k vytvoreniu zlého stereotypu chôdze, čo nám ďalej narúša správne postavenie klenby nohy, kolien, bedrových kĺbov a v neposlednom rade aj postavenie panvy a chrbtice. V neskoršom štádiu dochádza k stuhnutiu v kĺbe a ku kostnému výrastku(exostóza).

K príčinám radíme poruchy ako dĺžka palca, väzivová a svalová slabosť, klbová hypermobilita, genetické ochorenia, reumatoídna artritída a neuromuskulárne ochorenia, padnutá klenba (plochonožie) a kladivkové prsty.

bolest-palec-vboceny-palec-hallux-valgus-ivan-bomba-cvicenie-fyzioterapeut-kondicny-osobny-trener-fyzioterapia-dubravka-movement-institute
Hallux valgus sa v poslednom štádiu pri neustupujúcich bolestiach rieši chirurgicky.

Prevencia a liečba

Ako prevencia sa neodporúča nadmerné jednostranné statické zaťaženie chodidla,  nedostatok pohybu a nosenie nevhodnej obuvi so špicatou špičkou alebo na vysokom opätku.

Najdôležitejším krokom je minimalizovať negatívne faktory vplývajúce na prsty nôh, klenbu a postavenie nohy. Vhodná obuv spevnená v zadnej časti päty a predná voľná časť pre flexibilný rozvoj prstov. Taktiež sa odporúča chôdza naboso alebo ortopedická obuv, rôzne korekčné pomôcky či už vložky do topánok, prstové dlahy a korektory pre správnu pozíciu palca. Barefoot obuv sa zozačiatku odporúča nosiť striedavo s bežnou obuvou a na nerovný terén. Dôvodom je možné prepadnutie klenby pri dlhodobej chôdzi po tvrdom povrchu.

Závažnosť liečby, či už ide o chirurgickú alebo konzervatívnu posudzuje lekár, avšak pri operačnej liečbe to nekonči operáciou. Pri oboch typoch liečby odporúčame pravidelne navštevovať fyzioterapeuta, či už z dôvodu pooperačnej liečby, korekcie svalových a väzivových zmien, funkčnej nápravy palca a dosiahnutia správnej a dlhodobej funkcii nášho chodidla.

Počas terapie s našim fyzioterapeutom sa stretnete s rôznymi liečebnými metódami ako sú Freemanova metóda spolu s nácvikom malej nohy, mäkké a mobilizačné techniky, cvičenia s rôznymi balančnými pomôckami a s využitím odporových gúm, kinesio-tapingom na korekciu tejto deformity a rovnako ako aj s masážou chodidiel.

Nenechajte si to pre seba, zdieľajte tento článok

Prečítajte si najnovšie články

Tréning vhodný pre každého

Funkčný tréning je často skloňovaný druh tréningu, ktorý praktizujeme častejšie než si myslíme. Jeho najväčším prínosom je, že je vhodný úplne pre každého bez rozdielu pohlavia, veku či fyzickej zdatnosti. Pozrieme sa naň bližšie s našou kondičnou trénerkou Kikou Hajduovou.

Čítať viac »

Máte aj vy hypermobilitu?

Hypermobilita, alebo hyperflexibilita ste už určite počuli. Nie je to žiadny veľký problém. No pri nesprávnom pohybovom zaťažení nám táto diagnóza môže spôsobovať ťažkosti. Poďme sa bližšie pozrieť na túto tému spolu s našim skúseným trénerom Mgr. Richardom Horňákom.

Čítať viac »

Dôležitosť silového tréningu staršej populácie

Starnutie je nezvratný proces spojený s výrazným poklesom svalovej hmoty a neuromuskulárnych funkcií. Jednou z najúčinnejších metód proti týmto zmenám je práve odporový tréning. To, že silový tréning má nespočetne veľa benefitov pre deti, mládež a dospelých už vieme. Takisto pozitívne vplýva aj na staršiu populáciu.

Čítať viac »

Prihlásiť sa na odber noviniek

Zadajte svoju emailovú adresu a my Vám budeme pravidelne posieľať najnovšie články, akcie a všetky novinky.

Nezáväzná objednávka

Fyzioterapia s Ivanom

Vyplňte kontaktný formulár a my sa Vám do 24 hodín ozveme.