Dôležitosť silového tréningu staršej populácie

dolezitost-siloveho-treningu-starsej-populacie-kondicny-osobny-trener-fyzioterapia-dubravka-movement-institute
Starnutie je nezvratný proces spojený s výrazným poklesom svalovej hmoty a neuromuskulárnych funkcií. Jednou z najúčinnejších metód proti týmto zmenám je práve odporový tréning. To, že silový tréning má nespočetne veľa benefitov pre deti, mládež a dospelých už vieme. Takisto pozitívne vplýva aj na staršiu populáciu.

Silovým tréningom ku kvalitnejšiemu životu

Svetová populácia starne a percento starších ľudí sa neustále zvyšuje. V roku 2010 bolo percento osôb starších ako 65 rokov približne 8 % celosvetovej populácie. Prognóza na rok 2050 je približne 16 %, čo predstavuje okolo 1,5 miliardy ľudí.  Je všeobecne známe, že starnutie spôsobuje v organizme postupné zmeny, ktoré vedú k strate funkcií, slabosti, chorobám a bohužiaľ aj k smrti. Taktiež existujú dôkazy o tom, že starší ľudia patria medzi najviac sedavý a fyzicky neaktívny segment spoločnosti. Ak sa nad tým zamyslíme,  vieme, že dochádza k úbytku svalovej hmoty o 0,5 % – 1 % ročne, čo vedie k poklesu sily. Produkcia sily u starších ľudí je veľmi podstatná aj pri prevencii pádov.

dolezitost-siloveho-treningu-seniorov-kondicny-osobny-trener-fyzioterapia-dubravka-movement-institute
U staršej pupulácie by mal byť odporový tréning nevyhnutnou súčasťou aktívneho života.

Jednou z hlavných otázok teda je, či je možné tieto negatívne zmeny zastaviť? Zastaviť to žiaľ nedokážeme, ale dobrou správou je, že môžeme pozitívne vplývať na tieto negatívne zmeny týkajúce sa starých ľudí.

Fyzická aktivita môže slúžiť, ako prevencia proti chronickým ochoreniam. Odporúča sa okolo 150 minút týždenne, strednej intenzity. Cvičenia zamerané na silu, flexibilitu/mobilitu a rovnováhové schopnosti budú v tomto prípade veľmi dôležité. Odporový tréning a celkovo pohyb, budú kľúčom k atribútom, ako je dlhšia sebestačnosť, lepšia kvalita života a znížená úmrtnosť. Takisto pozitívnym efektom je zníženie rizika pádu o 42 % (Dušan Hamar et al. 2015).

Nikdy nie je neskoro začať

Na svete je už dnes mnoho klinických štúdii práve na túto tému. Pozitívne účinky môžu badateľne zmeniť kvalitu života tejto populácie. Preto som nadšený, že mnohí starší si začínajú uvedomovať dôležitosť fyzickej aktivity. Našim cieľom by mal byť čoraz viac zasvecovať starších ľudí do odporového tréningu, lebo ako sa hovorí: “Nikdy nie je neskoro začať.” V tomto prípade to určite sedí, no najlepším prípadom bude začať už v mladom veku a pokračovať až do staroby, pokiaľ nám to kondícia a všetky okolnosti dovolia.

Nenechajte si to pre seba, zdieľajte tento článok

Prečítajte si najnovšie články

Tréning vhodný pre každého

Funkčný tréning je často skloňovaný druh tréningu, ktorý praktizujeme častejšie než si myslíme. Jeho najväčším prínosom je, že je vhodný úplne pre každého bez rozdielu pohlavia, veku či fyzickej zdatnosti. Pozrieme sa naň bližšie s našou kondičnou trénerkou Kikou Hajduovou.

Čítať viac »

Máte aj vy hypermobilitu?

Hypermobilita, alebo hyperflexibilita ste už určite počuli. Nie je to žiadny veľký problém. No pri nesprávnom pohybovom zaťažení nám táto diagnóza môže spôsobovať ťažkosti. Poďme sa bližšie pozrieť na túto tému spolu s našim skúseným trénerom Mgr. Richardom Horňákom.

Čítať viac »

Ako bojovať s bolesťou pri vbočenom palci

Vbočený palec alebo hallux valgus? Určíte ste už o tom niekde počuli alebo s tým máte rovno nemilú skúsenosť. Pri tomto zdravotnom probléme môžete pociťovať bariéry, ako diskomfort pri chôdzi a ohýbaní prstov, bolestivé obúvanie či tlačenie topánok alebo problém s výberom tej správnej obuvi. Aj to všetko nám môže spôsobovať vbočený palec. Poďme sa bližšie pozrieť na túto, nie len estetickú chybičku krásy spolu s našim novým fyzioterapeutom Bc. Ivanom Bombom.

Čítať viac »

Prihlásiť sa na odber noviniek

Zadajte svoju emailovú adresu a my Vám budeme pravidelne posieľať najnovšie články, akcie a všetky novinky.

Nezáväzná objednávka

Fyzioterapia s Ivanom

Vyplňte kontaktný formulár a my sa Vám do 24 hodín ozveme.